Terminsavslutningen!

Vi avslutar vårterminen med utomhusaktiviteter. Det är Grimstafältet som omfamnar alla våra grupper. Solen skiner och himlen är klarblå. En riktig sommardag idag. Vilken tur vi har haft!
 
Så här ser dagens program ut!
Volleyboll!
 
Fotboll!
Badminton också!
Sitter och njuter bara!

Andra aktiviteter under våren!

Ett lärorikt besök till "HA-Industri" i Lunda. Det är ett återvinningsföretaget, som bland annat återvinner papper, kartong, plast och metall.
 
Två medarbetare där visar runt hela anläggningen. Spännade!
 
Här går vi runt, lyssnar och tittar.
 
Vi får var sin bok i slutet av besöket.

Trevlig midsommar!

 
Trevlig midsommar tillönskas alla våra elever!
Här är några grupper från Competens-Vällingby på stadsvandring
dagen innan midsommarafton. Årets ljusaste dag!
Fullt med turister på Per Anders Fogelströms Terrass, Fjällgatan
Måsen vill också delta i måltidsfesten!
Katarina kyrkan passerar vi under vår vandring
på väg mot Mosebacken!
 

Dag5: Tema, Vatten & Avlopp

Fredag, temats sista dag! Det blir en tipsrunda idag med frågor kring "Vatten och avlopp". Vi väljer att ha frågorna ute på gatan med tanken på att eleverna får röra sig. Ett härligt väder möter alla. Därefter får grupperna utvärdera temaveckan. En enkel enkät svarar man på. Har grupper extra tid så får de jobba med "Testa dig själv om vatten och avlopp". Vi avslutar dagen med "Diplomutdelning" till alla som har deltagit i temat. Vi använder "Stockholm vattens mall". Som helhet är vi - personalen - nöjda, men vi får sammanställa elevernas utvärderingar. Vi återkommer med resultatet./Temaansvariga: Jeanette & Newal


Dag4: Tema, Vatten & Avlopp

Torsdag, dags för experimenten. Det blir sju experimentstationer.
Från "Vad flyter och vad flyter inte", "Minivattenrening"
till sista skrivstationen "Visste du att". Hela skolan i fullrörelse.
Spännande resultat blir det säkert!
Spännande resultat blir det!
 
Nyfikenhet och engagemang visar både lärare och elever.
 
 
 

Dag3: Tema, Vatten & Avlopp

Dagens program ser ut som igår, fast tvärt om. Gårdagens grupper som varit i skolan och jobbat med faktatexter och korsordet, besöker Stadsmuseet idag. För de andra grupperna är faktatexterna lärorika. Faktatexterna är tagna från Stockholm vattens- och Unicefs hemsida.


Dag2: Tema, Vatten & Avlopp

Tisdag idag. Halva skolan jobbar med faktatexter och korsord
om vattnet och avloppet, medan den andra halvan beger sig
ut för att beöska "Vattenutställningen på Stadsmuseet."





















Vi kombinerar besöket med en vandring kring Slussen, och
ser hur vattenslussen fungerar. Vi betraktar en båt som
passerar slussen. En bra upplevelse.

Att umgås utanför klassrummet.

Båten stannar vid slussen. Vi ser hur det går till!

Att Sitta vid kajen och dringla med benen.

En liten utställning om mycket vatten.

Så här ser det ut i badrummet. Vad får man slänga in i toaletten.
Jeanette presenterar all information.


Dag1: Tema, Vatten & Avlopp

Vi började dagen med att se en PowerPoint presentation om temat vatten och avlopp. Presentationen innehöll frågor som skulle diskuteras parvis i två minuter . Det blev mycket snack förstås om vattnet, toaletten, bajset och kisset. Därefter utnyttjade vi Stockholm Vattens tillgängliga filmer. Gott om material om vatten finns på deras hemsida. Efter rasten begav oss alla (ca 200 elever) till närliggande skog för att plocka kottar, pinnar, stenar, mossa, sand m.m. Det blev många fyllda påsar som skulle användas till torsdagsexperimenten. Även eftermiddags- och kvällseleverna jobbade med detta tema. En mycket rolig, givande och annorlunda dag blev det. Vilken fin start på temaveckan!

Lämna klassrummets instängda miljö

och gå ut i den friska!

Alla hjälps åt!

Oh, vilka insatser!

"Det här heter en klöver". Säger Agnete som följer med

En snigel blir räddad!

 


Tema, Vatten & Avlopp

Under vecka 24 jobbar hela skolan med temat, Vatten och Avlopp. Målet med temat är:
- Att förstå nyttan av ett undersökande arbetssätt och att på ett enkelt sätt bekanta sig med grunden till Vatten och Avlopp och hur det påverkar vår vardag.
- Att förstå vattnets väg i avloppssystemet och att kunna veta hur man hushåller med vattnet.
- Att vattnet är en bristvara som vi behöver vara rädda om
- Att förstå och känna till hur reningsprocessen går till i våra vattenreningsverk.
Att vid krissituationer veta hur man kan rena vatten själv.

Vi ser fram emot ett gott samarbete oss lärare och elever emellan.


RSS 2.0