Terminsavslutningen!






Andra aktiviteter under våren!



Trevlig midsommar!




Dag5: Tema, Vatten & Avlopp

Dag4: Tema, Vatten & Avlopp
Från "Vad flyter och vad flyter inte", "Minivattenrening"
till sista skrivstationen "Visste du att". Hela skolan i fullrörelse.
Spännande resultat blir det säkert!



Dag3: Tema, Vatten & Avlopp

Dag2: Tema, Vatten & Avlopp
om vattnet och avloppet, medan den andra halvan beger sig
ut för att beöska "Vattenutställningen på Stadsmuseet."

Vi kombinerar besöket med en vandring kring Slussen, och
ser hur vattenslussen fungerar. Vi betraktar en båt som
passerar slussen. En bra upplevelse.

Att umgås utanför klassrummet.

Båten stannar vid slussen. Vi ser hur det går till!

Att Sitta vid kajen och dringla med benen.

En liten utställning om mycket vatten.

Så här ser det ut i badrummet. Vad får man slänga in i toaletten.
Jeanette presenterar all information.

Dag1: Tema, Vatten & Avlopp
Vi började dagen med att se en PowerPoint presentation om temat vatten och avlopp. Presentationen innehöll frågor som skulle diskuteras parvis i två minuter . Det blev mycket snack förstås om vattnet, toaletten, bajset och kisset. Därefter utnyttjade vi Stockholm Vattens tillgängliga filmer. Gott om material om vatten finns på deras hemsida. Efter rasten begav oss alla (ca 200 elever) till närliggande skog för att plocka kottar, pinnar, stenar, mossa, sand m.m. Det blev många fyllda påsar som skulle användas till torsdagsexperimenten. Även eftermiddags- och kvällseleverna jobbade med detta tema. En mycket rolig, givande och annorlunda dag blev det. Vilken fin start på temaveckan!
Lämna klassrummets instängda miljö
och gå ut i den friska!
Alla hjälps åt!
Oh, vilka insatser!
"Det här heter en klöver". Säger Agnete som följer med
En snigel blir räddad!
Tema, Vatten & Avlopp
Under vecka 24 jobbar hela skolan med temat, Vatten och Avlopp. Målet med temat är:
- Att förstå nyttan av ett undersökande arbetssätt och att på ett enkelt sätt bekanta sig med grunden till Vatten och Avlopp och hur det påverkar vår vardag.
- Att förstå vattnets väg i avloppssystemet och att kunna veta hur man hushåller med vattnet.
- Att vattnet är en bristvara som vi behöver vara rädda om
- Att förstå och känna till hur reningsprocessen går till i våra vattenreningsverk.
Att vid krissituationer veta hur man kan rena vatten själv.
Vi ser fram emot ett gott samarbete oss lärare och elever emellan.